Panaszkönyv: Vevői jogok cipők vásárlásakor

Szeretettel köszöntelek a Panaszkönyv közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 38 db
  • Videók - 20 db
  • Blogbejegyzések - 85 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 22 db

Üdvözlettel,

Panaszkönyv vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Panaszkönyv közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 38 db
  • Videók - 20 db
  • Blogbejegyzések - 85 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 22 db

Üdvözlettel,

Panaszkönyv vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Panaszkönyv közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 38 db
  • Videók - 20 db
  • Blogbejegyzések - 85 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 22 db

Üdvözlettel,

Panaszkönyv vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Panaszkönyv közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 38 db
  • Videók - 20 db
  • Blogbejegyzések - 85 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 22 db

Üdvözlettel,

Panaszkönyv vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.



Sokaknak okoz bosszúságot, ha kis értékű árucikket, így például cipőt vásárolnak és az rövid használat után tönkremegy. A kereskedők gyakran nem veszik komolyan a termék minőségét firtató panaszokat, és a tulajdonos nem rendeltetésszerű használatára fogják a bekövetkezett hibát. Nagyobb értékű dolgok esetében kézenfekvőnek tűnik a perindítás, de egy legfeljebb húszezer forintos termék esetében más megoldásoknak is lehet relevanciája.


A per ugyanis egy nagyon hatásos megoldást kínál, ugyanakkor drága (különösen egy cipő újkori árához képest) és nagyon lassú. A pereskedés alternatívája éppen fordítva: olcsóbb, gyorsabb, viszont jogilag nem kikényszeríthető (a felek kölcsönös megegyezésén alapuló bizalmon alapul).

A cipő tehát a megvásárlását követően tönkremegy. A vevői jogok ilyenkor úgy alakulnak, hogy első lépcsőben kijavítást vagy kicserélést lehet követelni, második lépcsőben pedig árleszállítást vagy elállást. Már a hiba észlelésekor érdemes tisztázni, hogy ezeket a lehetőségeket milyen jogi alapon kíséreljük meg érvényesíteni. Kínálja magát a szavatosság, mely általános érvényű abban a tekintetben, hogy minden ilyen jellegű szerződésre vonatkozik.

A szavatosság esetén a vevőnek kell bizonyítania, hogy a hiba már a termék megvásárlásakor benne volt a cipőben, vagyis hogy a hibát nem a vevő okozta, az szükségszerűen lépett fel, mivel már a vásárláskor rossz volt a cipő, csak ez nem volt észlelhető. A jótállás (közkeletű néven garancia) ezzel szemben kedvezőbb a vásárlóra nézve, ugyanis jótállás esetén a kereskedőnek kell bizonyítani, hogy a termék megvásárlásakor jó volt, vagyis hogy a hibát a vevő okozta, mert nem rendeltetésszerűen használta a cipőt. A jótállás - a szavatossággal szemben - nem általános, az bizonyos termékekre jogszabály alapján jár, a termékek többségére viszont a forgalmazó önszántából adja (valószínűleg vevőcsalogató céllal). A cipőre nem jár jogszabály alapján jótállás.

Jótállás esetén a vásárlónak sokkal könnyebb dolga van, hiszen elegendő bejelenteni az igényét, és mindaddig követelhet, amíg a kereskedő hitelt érdemlően nem bizonyítja a rendeltetésellenes használatot. Szavatosságnál ellenben a vásárlón van a sor, neki kell minden bizonyítékot összeszedni, amíg be nem bizonyosodik, hogy a cipő már eleve hibás volt.

Látható, hogy mindkét esetben azon a speciális szaktudást igénylő véleményen van a hangsúly, mely feltárja a hiba okait. Ehhez célszerű - mind a vásárlónak, mind a kereskedőnek - szakvéleményt készíttetni. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (www.nfh.hu) a következő szervezeteket ajánlja:


Lábbeli Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság 1088 Budapest, József krt. 6.
Tel: 459-4800
E-mail: nfh@nfh.hu
TÜV SÜD Kermi Kft. 1088 Budapest, József krt. 6.
Tel: 210-9570
E-mail: kermi@kermi.hu
Péterfi János ügyvezető igazgató
BIMEO Vizsgáló és Kutató-Fejlesztő Kft. 1047 Budapest, Baross u. 39.
Tel: 272-0011
Braun András ügyvezető igazgató
HOFFER Minőségügyi Szakértői Betéti Társaság 2120 Dunakeszi, Bajza u. 2.
Tel: (27) 391-006
E-mail: hofferbt@vnet.hu
Hoffer Ferenc

 

Az igényérvényesítés menete az alábbiak szerint írható le.

1. Az igényt annál a kereskedőnél kell bejelenteni, ahol a cipőt megvásárolták. A vásárlás tényének igazolásául elegendő az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot (számla, nyugta) felmutatni.


Az igény bejelentéséről a kereskedő jegyzőkönyvet vesz fel, mely tartalmazza a következőket:

  • a fogyasztó nevét és címét,
  • a hibás termék megnevezését és vételárát,
  • a vásárlás időpontját,
  • a hiba bejelentésének időpontját,
  • a hiba leírását,
  • a fogyasztó által érvényesíteni kívánt igényt,
  • a kifogás rendezésének módját, és amennyiben a kifogást a fogyasztó igényétől eltérően rendezi, ennek indokát is.

A kereskedő a jegyzőkönyv egy példányát ezt követően át kell, hogy adja a vásárlónak, és legkésőbb három munkanapon belül köteles közölni az igénnyel kapcsolatos álláspontját.

2. Ha az igény elutasításra kerül, jótállás esetén a kereskedőnek kell beszereznie az elutasítást indokoló szakvéleményt, szavatosságnál pedig a vevő feladata az igényét alátámasztó szakértői álláspont beszerzése.

3. Ha a szakvélemény alátámasztja a vevő igényét, de a kereskedő ennek ellenére sem tesz semmit, alapvetően három lehetőség közül lehet választani:

  • a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz lehet fordulni panasszal,
  • békéltető testületi eljárást lehet kezdeményezni,
  • végső soron bírósághoz kell fordulni.

A vásárló számára leginkább megfelelő eljárást a békéltető testületek kínálják, de ennek csak akkor lesz eredménye, ha a kereskedő és a vásárló együtt tud működni egy egyezség létrehozása érdekében. Konszenzus híján a bíróság fog végrehajtható döntést hozni.


(forrás: das.hu)

Címkék: bimeo cipő fogyasztóvédelem garancia hoffer jog jótállás lábbeli nfh tüv

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

B Szilvia üzente 3 éve

Cipőt vásároltam a Szolnoki CCC üzletben (már nem első alkalommal), kifizettem a terméket, az eladó tájékoztatott, hogy 1 év jótállás van a termékre, amennyiben hibát tapasztalok, vigyem vissza blokkal együtt. Kb. kétszeri használat után észre vettem, hogy a hátulján, a sarok résznél lévő függőleges varrás megbomlott kb. 2-3 cm hosszon, ezért visszavittem (sajnos ez sem az első eset), fel is vették az adataimat. Mivel már volt egy nagyon hasonló esetem egy túrabakanccsal, (csak akkor más jellegű volt a probléma, amit 4szer vittem vissza, mert hetente kellett hozzájuk visszavinnem javíttatni, mert ugyebár szerintük cserélni nem lehet, amíg javíttatom meg vegyek egy újabb ócska cipőt, amit szintén vihetek javíttatni), úgy voltam vele, hogy amennyiben nem javítható kérem vissza a pénzem. Pár nap múlva jön az sms, hogy nem rendeltetésszerű használat miatt elutasították a jótállással kapcsolatos igényemet a javításra vonatkozóan. A cipőn nem volt egy karcolás sem, tiszta állapotban vittem el a boltba, hogy a javítását kérjem. Nem tudom hogyan lehet egy cipőt nem rendeltetés-szerűen használni főleg úgy, hogy szétfeslik a varrásnál. Azt hiszik, hogy ez indok? A túrabakancsot a 4. alkalommal már el sem hoztam az üzletből, mert több volt a hurcolgatás miatt az üzemanyagköltségem, mint a cipő ára, pedig az sem volt olcsó. Élni fogok az ide vonatkozó jogszabályban foglalt jogaimmal, fénykép van a cipőről, a nem rendeltetésszerű használatot pedig kérem igazolni, azzal lehet tovább menni. Szerintem nagyon sok embert behúznak ezzel a minősíthetetlen szöveggel és "indokkal". Rengeteg panasz kering ilyen témában ezzel az áruházzal kapcsolatban. Azt hiszik, hogy a magánembernek a cégekkel szemben semmi esélye és, hogy az emberek inkább annyiban hagyják és annyival elintézik, hogy "ide sem megyek be többet". Én nem csatlakozom ehhez a táborhoz, elegem van abból, hogy azt hiszik, hogy mindent megtehetnek.

Válasz

Harkins Szilvia üzente 6 éve

CCC cipőboltban vettem egy pár cipőt - hét hónap alatt szétment a bélése. Javithatatlannak minősitették, de nem caserélték és a vételárat sem fizették vissza. Mielőtt még tönkrement volna, vette3m náluk még két pátat. Az egyiknek levált a talpa, a másiknak a bélése ment szét - mindkét esetben négy hónap telt el a vásárlástól számitva. A levált talpat megjavitották, de ujra levált. A szakadt bélés hibáját elutasitották és nem cserélték és a vételárat sem fizeték vissza. Szerintem csk egy dolgot tehetek: soha többet nem veszek cipőt a CCC-től. Valamennyi cipőért teljes árat fizettem, páranként több mint 15000Ft-ot.

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu