Szeretettel köszöntelek a Panaszkönyv közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Panaszkönyv vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Panaszkönyv közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Panaszkönyv vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Panaszkönyv közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Panaszkönyv vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Panaszkönyv közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Panaszkönyv vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Magatartási Kódex a lakosság részére hitelt nyújtó pénzügyi szervezetek ügyfelekkel szembeni tisztességes magatartásáról
2009. szeptember 16. napján 13 hitelintézet aláírta a lakosság részére hitelt nyújtó pénzügyi szervezetek ügyfelekkel szembeni tisztességes magatartásáról szóló Magatartási Kódexet.
Felhívás a lakosság részére hitelt nyújtó pénzügyi szervezetek ügyfelekkel szembeni tisztességes magatartásáról szóló Magatartási Kódexhez történő csatlakozásra |
A Magatartási Kódex hatálya kiterjed valamennyi lakossági hitelezéssel foglalkozó pénzügyi szervezetre, így a kereskedelmi bankokra, jelzálog-hitelintézetekre, lakás-takarékpénztárokra, takarék- és hitelszövetkezetekre, fióktelepekre és pénzügyi vállalkozásokra (ideértve a lízing-, és faktorcégeket is), valamint a hiteltermékeket kínáló biztosítókra és nyugdíjpénztárakra.
Jelen felhívással egyidejűleg megnyílik a lehetőség a Magatartási Kódexhez történő csatlakozásra azon lakossági hitelezéssel foglalkozó pénzügyi szervezetek számára, amelyek első körben nem aláírói a Kódexnek.
Csatlakozni a Kódexhez a Csatlakozási nyilatkozat aláírásával lehet. Az aláírt nyilatkozatot a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez kell benyújtani. Az érdekképviseleti szövetségek tagjai szövetségükön keresztül is eljuttathatják a Felügyeletre.
A Felügyelet a csatlakozási nyilatkozatokat papír alapon a Felügyelet postai címére (1013, Budapest, Krisztina krt. 39.), vagy elektronikusan, elektronikus aláírással ellátva a horvath.anna@pszaf.hu e-mail címre várja.
Budapest, 2009. szeptember 18.
Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete
a lakosság részére hitelt nyújtó pénzügyi szervezetek
ügyfelekkel szembeni tisztességes magatartásáról
PREAMBULUM
Jelen Magatartási Kódex célja, hogy megerősítse a lakossági hitelfelvevők és a hitelezők közötti
kapcsolatban nélkülözhetetlen bizalmat. Jelen Kódexben rögzített szabályok maradéktalan
betartásával a hitelezők azt vállalják, hogy a lakosság körében átlátható és felelős magatartást
tanúsítanak ügyfeleikkel szemben mind a hitelnyújtást megelőző időszakban, mind a
felvett hitelek teljes futamideje alatt, továbbá a fizetési nehézségek felmerülése esetén követendő
eljárásaikban is.
A Kódexet aláíró hitelezők kötelezettséget vállalnak arra, hogy a Kódex előírásait, az ügyfelekkel
szembeni magatartásukban, továbbá belső üzletmenetükben a Kódex és a hatályos jogszabályi
rendelkezések szerint önkéntesen érvényesítik az alábbi alapelvek szem előtt tartásával:
− transzparencia elve, amely alapján a lakossági hitelnyújtás körében fokozottan érvényesítik
a közérthetőséget és átláthatóságot, a szükséges információk hozzáférhetőségét,
− szabályelvűség elve, amely alapján az aláíró hitelezők gyakorlatukat a jogszabályoknak
és a jó gyakorlatot elősegítő elvárásoknak megfelelő tartalommal, szabályzatokban
rögzítik,
− szimmetria elve, amely alapján, ha a feltételek illetve körülmények kedvezőtlen
megváltozásra hivatkozással a hitelező az ügyfél által fizetendő kamatot, díjat, vagy
költséget egyoldalúan emeli, akkor, ha a körülmények kedvező irányba változnak, e
változásokat is érvényesítik ügyfeleik javára.
A Kódexben foglalt magatartási szabályok alkalmazásának erősítése érdekében az aláíró hitelezők
tudomásul veszik és támogatják, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (továbbiakban:
PSZÁF vagy Felügyelet)
− a Kódexhez nem csatlakozó intézmények listáját nyilvánosan közzé tegye, valamint
− a Kódexhez csatlakozó intézmények körében a Kódex valamennyi rendelkezésének
betartását folyamatosan ellenőrizze és megállapításait, illetőleg ennek alapján kialakított
minősítését – mind az intézmények, mind pedig az ügynökök vonatkozásában –
honlapján folyamatosan közzé tegye.
A Kódexet aláíró hitelezők kijelentik, hogy a Kódexben vállalt szabályok megállapítása és
azok végrehajtása során a már eddig is kialakult legjobb piaci gyakorlatokat vették figyelembe
és azok alkalmazása során az intézmények közötti tisztességes piaci versenyt nem kívánják
korlátozni, hanem kizárólag abban érdekeltek, hogy a tisztességes verseny és a korrekt üzletmenet
eszközeivel támogassák a lakossági ügyfélkörük és ezen keresztül a magyar gazdaság
fejlődését. Meggyőződésük, hogy jelen önszabályozásuk – a hatályos magyar jogszabályok
rendelkezéseit nem helyettesítve, hanem azokat erkölcsi normák figyelembe vételével kiegé2
szítve – tovább erősítik az elégedett fogyasztókért folytatott piaci versenyt, a hitelezési szolgáltatások
minőségét és eredményességét a lakosság körében.
A Kódex aláírói „A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII.
törvénnyel” összhangban kötelezettséget vállalnak arra, hogy a fogyasztó ügyleti döntését
befolyásoló kereskedelmi gyakorlatuk keretében utalnak arra, hogy a Kódexnek alávetették
magukat. A Kódex aláírói továbbá kötelezettséget vállalnak arra, hogy általános szerződési
feltételeiket magában foglaló üzletszabályzataikban megjelenítik, hogy jelen Magatartási Kódexnek
kötelező érvénnyel alávetették magukat.
A Kódex hatálya
A Kódex hatálya kiterjed a Kódexet aláíró összes lakossági hitelezéssel foglalkozó pénzügyi
intézményre, így kereskedelmi bankra, jelzálog-hitelintézetre, lakás-takarékpénztárra, takarék-
és hitelszövetkezetre, fióktelepre és pénzügyi vállalkozásra, ideértve a lízing-, és faktorcégeket
is, valamint a hiteltermékeket kínáló biztosítókra és nyugdíjpénztárakra is. A továbbiakban
„hitelező”, illetve „hitelezői gyakorlat” alatt a fenti intézmények teljes köre, illetve
azok gyakorlata értendő.
A Kódexet aláírók vállalják, hogy az általuk irányított, lakossági hitelezéssel foglalkozó hazai
leányvállalataikra nézve is érvényt szereznek a Kódex előírásainak.
A jelen Kódexet aláíró pénzügyi intézmények a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról
szóló 1996. évi CXII. törvény (Hpt.) szerint fogyasztónak minősülő személyek részére
végzett hitelezési tevékenységük teljes körében alkalmazzák a rendelkezéseket, továbbá a
szolgáltatásnyújtásban részt vevő ügynökeikkel és megbízottaikkal kötött szerződésben előírják
az e Kódexben foglaltak betartását.
A Kódex szabályozza a lakossági hitelezéssel összefüggésben
1. A felelős hitelezés általános normáit
2. A szerződéskötés előtti hitelezői magatartás általános elveit
3. A szerződési feltételek futamidő alatti egyoldalú módosításához kapcsolódó szabályokat
4. Az ügyfelek fizetési nehézségének kezelése körében alkalmazandó eljárásokat
5. Végrehajtási eljárások előtt és alatt alkalmazandó felelős hitelezői magatartás elveit
3
I. A felelős hitelezés általános normái
A hitelezők maradéktalanul betartják a felelős hitelezés elveit, különös tekintettel arra,
hogy a nyújtott hitelek egyik forrása betéteseik náluk elhelyezett betéte. Szem
előtt tartják, hogy a felelős hitelezés a hitelező és az ügyfél részéről is kölcsönösen felelős,
körültekintő eljárást feltételez. A hitelezők a tájékoztatás, az ügyféllel történő
kapcsolattartás során a rendelkezésükre álló eszközökkel segítik az ügyfeleiket a felelős
döntés meghozatalában. A hitelezők eljárásaik során nemcsak a hitelek kihelyezésére
törekednek, hanem céljuknak tekintik az ügyfél hosszú távú megtartását, a hitel
sikeres visszafizetését is.
A hitelezők
a) hitelbírálataik során alapvetően az ügyfeleik hitelező által megismert teherviselő képességét
figyelembe véve hozzák meg hitelengedélyező döntéseiket. Ezen eljárásuk
során megvizsgálják, hogy ügyfeleik várhatóan képesek lesznek-e a szerződésszerű
visszafizetésére. Csak eszközfedezeti alapon, jövedelem vizsgálat nélküli hitelt - a
felmerülő kockázatok gondos mérlegelésével, illetve erre kialakított speciális termékkörökben
– korlátozottan nyújtanak.
b) Az ügyféligényekhez szabott átlátható termékeket, szolgáltatásokat, kondíciókat és
szerződési feltételeket alakítanak ki. Az ügyféligények meghatározásánál a fogyasztókkal
szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény rendelkezéseivel
összhangban az olyan fogyasztó magatartását veszik alapul, aki ésszerűen
tájékozottan, az adott helyzetben elvárható figyelmességgel és körültekintéssel jár
el.
c) Ügyfeleiknek a nyújtandó szolgáltatásról korrekt és teljes körű tájékoztatást adnak. A
személyes ügyfélkapcsolatokban törekednek arra, hogy ügyfeleik megértsék a számukra
ajánlott/értékesített termék kondícióit, és képesek legyenek mérlegelni a benne
rejlő kockázatokat.
d) Segítik az ügyfeleiket abban, hogy döntésüket hosszabb távú szempontok mérlegelésével
hozzák meg. A hitelszerződés megkötése előtt a hitelezők vállalják továbbá,
hogy az ügyfél számára megfelelő, konkrét hiteltermék kiválasztását követően kiemelt
figyelmet fordítanak azon kockázatok bemutatására, amelyek a hitel törlesztőrészletének
növekedését eredményezhetik, és felhívják ügyfelük figyelmét arra, hogy
számoljanak a törlesztő részlet esetleges jövőbeni növekedésével, a hiteltermék kiválasztásánál
józan körültekintéssel járjanak el.
e) Az ügyféllel szemben együttműködő, rugalmas, segítőkész bánásmódot tanúsítanak.
4
II. Szerződéskötés előtti hitelezői magatartás általános elvei
A hitelezők vállalják, hogy
a) Lakossági lakáshitelezési szolgáltatás nyújtása esetén jelen Kódex hatályba lépését
követő 6 hónapon belül csatlakoznak „az Európai Megállapodás a lakáshitelekre
vonatkozó szerződéskötés előtti információkról szóló önkéntes magatartási kódexről”
(2001/193/EK) című ajánláshoz és lehetőség szerint a csatlakozást követően
azonnal alkalmazzák az abban megfogalmazott tájékoztatási elveket és konkrét gyakorlatot,
b) Lehetővé teszik ügyfeleik számára a saját intézményük eltérő feltételű termékei közötti
összehasonlítást.
c) Javasolják ügyfeleiknek, illetve leendő szerződő feleiknek, hogy a felelős hitelfelvételi
döntéshez fontolják meg a háztartásuk teljes teherviselő képességét, vegyék figyelembe
a háztartásukban élők vagyoni-jövedelmi helyzetét, eladósodottságát és a leendő
adóssággal összefüggő teherviselő képességüket is, valamint az ügyfél igénye alapján
segítséget nyújtanak az ügyfél, illetve leendő szerződő fél teherviselő képességének
felméréséhez.
d) Felhívják az ügyfelek figyelmét a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének fogyasztóvédelmi
honlapjára és az ott szereplő termékleírásokra, összehasonlítást
segítő alkalmazásokra (hitelkalkulátor, háztartási költségvetés-számító program), valamint
átlinkelési lehetőséget biztosítanak azokra.
e) Kerülik a nem kifejtő, nehezen érthető, kizárólag a jogszabályhelyek megjelölésére
szorítkozó tájékoztatást. Személyes ügyfélkapcsolat esetén az írásos tájékoztatást a hitelező
munkatársa szóbeli magyarázattal is kiegészíti.
f) Egyértelműen meghatározzák a pénzügyi szolgáltatások és termékek értékesítése során
használt fogalmakat.
g) Kereskedelmi kommunikációban az akciós induló és az akciós időszakot követően
fizetendő törlesztő-részletet ugyanakkora betűmérettel és megegyező megjelenítésben
feltüntetik, vagy gondoskodnak arról, hogy az jól érthetően elhangozzon.
h) Biztosítják, hogy ügynökeik kellő példányszámban rendelkezzenek minden szükséges
ügyfél-tájékoztató dokumentummal és rendszeresen, szúrópróba-szerűen ellenőrzik,
hogy ügynökeik a törvényi és belső előírásoknak megfelelően tájékoztatják-e az
ügyfeleket.
i) Termékek/szolgáltatások köréről, azok kondícióiról ügyintézőiket/ügyfélszolgálati
munkatársaikat/call centeres kollégáikat időben, megfelelő keretekben felkészítik,
hogy valóban hasznos, pontos és érvényes információkkal láthassák el az érdeklődő
ügyfeleiket.
j) Nem tekintik az ügyfeleik életkorát a hitelkérelem automatikus elutasítása indokának
és egyben mérlegelik, hogy milyen módon nyújthatnak hitelt idősebb ügyfeleiknek,
milyen eszközökkel kezelhetik az időskorból származó hitelezési kockázatokat (pl. további
biztosítékok előírása).
k) A hiteligénylés benyújtásakor vagy azt megelőzően meggyőződnek arról – ha a Központi
Hitelinformációs Rendszerben (KHR) való szereplés valószínűleg a hitelkérelem
elutasításával jár –, hogy ügyfeleik nem szerepelnek-e a KHR-ben, ezzel megkí5
mélve az ügyfeleket a hitelező részére fizetendő indokolatlan költségektől. Ennek érdekében
felhívják ügyfeleik figyelmét arra, hogy a KHR-ben való szereplés várhatóan
a hiteligénylés elutasításával járna, ezért javasolják az ügyfélnek, hogy amennyiben
szükségesnek látja, éljen az évente egyszeri ingyenes adatlekérés lehetőségével. Ha a
hitelkérelem valószínűleg elutasított lesz, azt a leggyorsabban közlik az ügyféllel. Ezzel
elkerülve a felesleges bizakodást a jövőbeni döntés iránt.
l) Megtakarítási termékkel (például unit-linked biztosítással) kombinált hitelek értékesítésekor
példával illusztrálva felhívják az ügyfél figyelmét ezen termékek kockázataira,
így különösen arra, hogy a megtakarítási rész a várttól kisebb hozama esetén
az ügyfél befizetései nem, vagy nem teljesen fogják fedezni a szükséges mértékű törlesztést.
m) Amennyiben a hitelnyújtás feltétele hitelfedezeti célú életbiztosítás megkötése (ide
nem értve azt az esetet, amikor az ügyfél a hiteligénylést megelőzően köt hitelfelvétel
céljából életbiztosítást), akkor erre csak a pozitív hitelbírálatot követően, a hitelfolyósítás
feltételeként kerüljön sor. El kell kerülni, hogy az ügyfél elutasított hiteligénylés
esetén is, fölöslegesen kössön életbiztosítást.
n) Vállalják, hogy amennyiben lehetséges (pl. nem a termékbe beépített csoportos biztosítások
esetén), az ügyfél szabadon választhasson több biztosítótársaság életbiztosítási
terméke közül.
o) Ha a hitelezéssel kapcsolatban értékbecslés készül, és annak díját az ügyfél megfizeti,
akkor az ügyfélnek lehetőséget biztosítanak, hogy megismerje az elkészült értékbecslés
üzleti titkot nem tartalmazó részét. Biztosítják továbbá az ügyfél számára, hogy az
elkészült értékbecslés egy példányát, vagy az abból készült kivonatot megtarthassa.
p) Amennyiben a hitelhez állami kamattámogatás, vagy állami kezesség járul, tájékoztatják
az ügyfelet a támogatás, illetve kezesség igénybe vételéről, annak mértékéről,
feltételeiről, illetve a támogatott hitel visszafizetése során tanúsított, a vállalt feltételeket
nem teljesítő, nem szerződésszerű magatartás következményeiről.
q) Vállalják, hogy a szerződő ügyfelek jóváhagyó, illetve tájékoztatás megtörténtét igazoló
nyilatkozatainak rögzítése során gondoskodnak arról, hogy az ügyfél szándéka
egyértelműen azonosítható legyen, a nyilatkozat egy aláírt példányát átadják az ügyfélnek.
A különböző nyilatkozatok (pl. a személyes adatok kezelésére, a KHRtájékoztatásra,
a közvetlen üzletszerzés keretében történő megkereséshez való hozzájárulásra
vonatkozó nyilatkozat, kockázatfeltáró nyilatkozat) egy lapon történő megtétele
akkor elfogadható, ha az ügyfélnek lehetősége van megjelölni, hogy mihez adja
hozzájárulását, mely kérdés tekintetében teszi meg nyilatkozatát.
r) Legkésőbb a szerződés megkötésekor írásban tájékoztatják ügyfeleiket arról, hogy
van-e az ügyfélnek – akár jogszabályi előírás, akár üzletpolitikai megfontolás alapján
– lehetősége a szerződés díjmentes felmondására.
s) A szerződés megkötésekor vállalják, hogy az ügyfél számára lehetőséget biztosítanak
a devizaalapú hitel devizában történő egyösszegű törlesztésére.
t) Felhívják a szerződés megkötésében közreműködők figyelmét arra. hogy a hitelező
által a későbbiekben esetlegesen kezdeményezett követelésvásárlásban vagy a végrehajtásban
vásárolóként nem vehetnek részt.
6
III. A szerződési feltételek futamidő alatti egyoldalú módosításához
kapcsolódó szabályok
A hitelezők vállalják, hogy
a) a lakossági hitel-, illetve kölcsönszerződésekben alkalmazott kamat, díj és költségtényezők
egyoldalú módosításának elveit Árazási Elvekben rögzítik, amely üzleti
titkot tartalmazhat, ezért nem nyilvános, de azt a PSZÁF kérésére, annak rendelkezésére
kell bocsátani.
b) az Árazási Elvek jelen Kódexben meghatározott okok figyelembe vételével – az
adott hitelező sajátosságai alapján – tartalmazzák a legfontosabb előre látható árazási
szempontokat, amely a szerződésekben alkalmazott kamat, díj és költség módosítására
hatással lehet.
c) A szerződésekben alkalmazott kamat-, díj- vagy költségelemre kihatással bíró – jelen
Kódexben meghatározott, a hitelező által alkalmazott – ok-listát nyilvánosságra
hozzák.
d) A szerződés szerint egy évet meg nem haladó futamidejű – és automatikusan nem
megújítható – hitelek esetében az ügyfél hátrányára a szerződéses feltételeket a hitelező
egyoldalúan nem fogja módosítani.
e) Érvényesítik az adott kamat-, díj- vagy költségelemre kihatással bíró feltételek
vagy körülmények kedvező irányú változását is a szimmetria elvének megfelelően.
f) Az átláthatóság biztosítása érdekében a deviza alapú hitelek folyósítása és törlesztése
esetén alkalmazott aktuális árfolyamot és az MNB deviza középárfolyamtól
való eltérést visszakereshetően is nyilvánosságra hozzák.
Ennek megfelelően - amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik - a pénzügyi intézmény
egyoldalúan jogosult a fogyasztóval kötött kölcsönszerződésben, vagy pénzügyi
lízingszerződésben a kamat-, illetve költség- és díjtételeinek mértékét megváltoztatni,
amennyiben az adott szolgáltatást befolyásoló feltételek módosulnak. Az alábbiakban
megjelölt valamely ok változása önmagában nem feltétlenül eredményezi a fogyasztói kölcsönszerződés
kamat-, díj- vagy költségelemének módosítását. Az alábbiakban meghatározott,
a kamat-, díj- és költségelemekre kihatással bíró, huzamosabb ideig fennálló okok változása
együttes hatásainak vizsgálata és alapos elemzése alapján dönt a pénzügyi intézmény a
fogyasztói kölcsönszerződés kamat-, díj- vagy költségelemének egyoldalú módosításáról.
Ok-lista
1. A hitelezők vállalják, hogy kamatot csak az alábbi okok bekövetkezése esetén módosítanak
egyoldalúan.
1.1. A jogi, szabályozói környezet megváltozása
a) a hitelező – hitel-, és pénzügyi lízingszerződés szerinti jogviszonyokat szorosan és
közvetlenül érintő – tevékenységére, működési feltételeire vonatkozó vagy ahhoz kap7
csolódó jogszabályváltozás, jegybanki rendelkezés vagy a hitelezőre kötelező egyéb
szabályozók megváltozása;
b) a hitelező – hitel-, és pénzügyi lízingszerződés szerinti jogviszonyokat szorosan és
közvetlenül érintő – tevékenységéhez kapcsolható közteher- (pl. adó-) változása, a kötelező
tartalékolási szabályok változása;
c) kötelező betétbiztosítás összegének, vagy díjának változása.
1.2. A pénzpiaci feltételek, a makrogazdasági környezet módosulása
a) a hitelező forrásköltségeinek változása / pénzpiaci forrásszerzési lehetőségek változása,
így különösen, de nem kizárólagosan:
• Magyarország hitelbesorolásának változása,
• az országkockázati felár változása (credit default swap),
• jegybanki alapkamat, a jegybanki repo- és betéti kamatlábak változása,
• a bankközi pénzpiaci kamatlábak/ hitelkamatok változása,
• a Magyar Állam vagy a hitelező által kibocsátott kötvény és SWAP hozamgörbék
egymáshoz képest történő elmozdulása,
• refinanszírozást biztosító, nyilvánosan kibocsátott értékpapír hozamának, illetve
kibocsátója elismert külső hitelminősítő szervezet általi kockázati besorolásának
változása vagy az ilyen besoroláshoz kapcsolódó költségek megváltozása,
• a hitelező lekötött ügyfélbetéteinek kamatának változása.
1.3. Az ügyfél kockázati megítélésének megváltozása
a) Az ügyfél, illetve a hitelügylet más kockázati kategóriába történő átsorolása a hitelező
vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelő eszközminősítési szabályzata, vagy
belső adósminősítési szabályzata alapján – különös tekintettel az ügyfél pénzügyi
helyzetében és fizetőképességi stabilitásában bekövetkező változásokra –, ha azt az új
kockázati kategóriába történő átsorolás az értékvesztés, és ezáltal az alkalmazott kockázati
felár mértékének változtatását teszi indokolttá.
b) A hitelező vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelő eszközminősítési szabályzata,
vagy hitelező belső adósminősítési szabályzata alapján azonos kockázati kategóriába
tartozó hitelügyletek, illetve ügyfelek kockázatának változása, ha a kockázat megváltozása
az adott kockázati kategóriában az értékvesztés, és ezáltal az alkalmazott
kockázati felár mértékének változtatását teszi indokolttá.
c) A hitelezők vállalják, hogy a kockázati megítélés megváltozása alapján nem érvényesítenek
kamatemelést azon ügyfeleknél, akik szerződési kötelezettségeiket folyamatosan
teljesítették, a hitel futamideje alatt nem estek fizetési késedelembe.
d) A nyújtott kölcsön vagy hitel fedezetéül szolgáló ingatlanfedezet értékében bekövetkezett
legalább 10%-os változás.
2. A hitelezők vállalják, hogy kamaton kívüli, a hitelhez kapcsolódó egyéb jutalékokat,
költségeket és díjakat évente maximálisan a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett
éves átlagos infláció mértékében emelnek.
3. A hitelezők vállalják, hogy az 1. és 2. pont mellett vis maior események – hirtelen
bekövetkező nagyfokú pénz- és tőkepiaci zavarok – bekövetkezése esetén átmenetileg, a zavarok
fennállásáig módosítanak egyoldalúan kamatot, díjat, költséget. A hitelezők vállalják
továbbá, hogy ilyen intézkedés alkalmazását – a PSZÁF egyidejű tájékoztatása mellett – a
nyilvánosságra hozzák.
8
IV. Az ügyfelek fizetési nehézségének kezelése körében alkalmazandó eljárások
|
|
jack karloss írta 2 hete a(z) Meséld el, mi történt veled! fórumtémában:
information https://totobic.com/ When I originally commented I ...
jack karloss írta 2 hete a(z) Meséld el, mi történt veled! fórumtémában:
Find out https://thebrennanhouse.org...
jack karloss írta 2 hete a(z) Meséld el, mi történt veled! fórumtémában:
먹튀히어로 https://heromt.com/ I am so happy to read this....
jack karloss írta 2 hete a(z) Meséld el, mi történt veled! fórumtémában:
read more https://heromt.com/ This is the right blog for...
Andy yyyyy írta 2 hete a(z) Meséld el, mi történt veled! fórumtémában:
good information https://ratatouilleveganfood....
kkyyy jac írta 2 hete a(z) Meséld el, mi történt veled! fórumtémában:
get more info https://meogtwipass.com...
Andy yyyyy írta 2 hete a(z) Meséld el, mi történt veled! fórumtémában:
fascinating dialog is value remark. I feel that it is best to ...
kkyyy jac írta 2 hete a(z) Meséld el, mi történt veled! fórumtémában:
References https://mart-to. com/ Our the purpose is to ...
Andy yyyyy írta 2 hete a(z) Meséld el, mi történt veled! fórumtémában:
here https://astrolabetv.com Hello to every one, the...
Andy yyyyy írta 2 hete a(z) Meséld el, mi történt veled! fórumtémában:
good data https://eatrunquarantine.com/...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó bejegyzések:
Nem védi a törvény a korrupciót bejelentőt