Panaszkönyv: Benyeli a bankkártyámat az ATM! Miért is?

Szeretettel köszöntelek a Panaszkönyv közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 38 db
  • Videók - 20 db
  • Blogbejegyzések - 85 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 22 db

Üdvözlettel,

Panaszkönyv vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Panaszkönyv közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 38 db
  • Videók - 20 db
  • Blogbejegyzések - 85 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 22 db

Üdvözlettel,

Panaszkönyv vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Panaszkönyv közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 38 db
  • Videók - 20 db
  • Blogbejegyzések - 85 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 22 db

Üdvözlettel,

Panaszkönyv vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Panaszkönyv közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 38 db
  • Videók - 20 db
  • Blogbejegyzések - 85 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 22 db

Üdvözlettel,

Panaszkönyv vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Bár nem túl gyakori jelenség, mégis bárkivel előfordulhat, hogy az ATM-be helyezett kártyáját nem kapja vissza, vagyis az automata elnyeli azt. Ez természetesen nem történhet véletlenül, megvan az oka, miért nem kapjuk vissza a plasztikot. Utánajártunk, milyen esetekben fordulhat ez elő, s ilyenkor mi a teendőnk.

 

A bankkártya elveszítése az egyik legbosszantóbb dolog, ami történhet: egyrészt a letiltása pénzbe kerül - ráadásul dombornyomott kártya esetén több ezer forintba is - , csakúgy, mint az új kártya igénylése, ami ráadásul nem is készül el egy-két nap alatt. Bankkártya nélkül az ATM-eket sem tudjuk használni, vagyis ha készpénzre van szükségünk, bankfiókban tudunk csak hozzájutni, nyitvatartási időben, ráadásul jóval magasabb tranzakciós díjért, mintha automatából vennénk fel pénzt.

Talán kevesen tudják, hogy az ATM-ek is elnyelhetik a bankkártyát, ami nagyjából annak felel meg, mintha elveszítettük volna: ilyenkor is le kell ugyanis tiltani, és újat kell igényelni a legtöbb esetben.

Szerencsére attól azért nem kell tartanunk, hogy az automaták kényük, kedvük szerint elnyelik bankkártyánkat. Megkérdeztük a bankokat, hogy milyen esetben fordulhat ez elő. Kártyabevonásra leggyakrabban valamilyen biztonsági okból kerül sor, mellyel az ügyfeleket próbálják védeni a bankok.

Pórul járhatunk, ha több próbálkozásra is rossz PIN-kódot adunk meg. Hogy hányszor téveszthetjük el büntetlenül PIN-kódunkat bankonként eltérő, legtöbb esetben háromszori tévesztés a megengedett (például a CIB, FHB, MKB, OTP és UniCredit Bank saját kibocsátású kártyái esetén, függetlenül tehát attól, hogy melyik ATM-nél történik a PIN-tévesztés). Akadnak természetesen olyan pénzintézetek is, melyek másképp védik ilyen esetben az ügyfeleiket, az Allianz Bank, Budapest Bank, KDB Bank, K&H Bank, a Raiffeisen Bank és Sopron Bank például többszöri PIN-tévesztés után aznapra nem engedélyez több tranzakciót a kártyával.

Abban az esetben is elnyelheti a kártyát az ATM, ha az le van tiltva, érvénytelen, vagy visszaélés gyanúja miatt felfüggesztésre került, de a meghibásodott, megrongálódott kártyát is bevonhatja az automata. Ezekben az esetekben a esetben authorizációs kérésre a kibocsátóbank úgynevezett "pick up" kódot küld, ami azt jelenti, hogy az ATM-nek be kell vonnia a kártyát.

A feledékeny ügyfelek is pórul járhatnak - figyelmeztetett a Budapest, a KDB, az UniCredit, az OTP, a Raiffeisen valamint a Sopron Bank - ugyanis biztonsági okokból akkor is elnyelheti kártyánkat az ATM, ha a tranzakció végén nem vesszük el a nyílásból. Erre általában 30 másodpercet ad az automata, amire hang-, illetve fényjelzéssel is felhívja figyelmünket.

Akkor is kénytelenek vagyunk megválni kártyánktól, ha az ATM-ben technikai meghibásodás történik: például ha az ATM karbantartás alatt van, a tranzakció alatt hirtelen vonalszakadás lép fel (áramszünet, vagy az ATM meghibásodása miatt), vagy ha a kártyabirtokos nem a megfelelő nyílásba, vagy nem a nyíllal megfelelő irányban próbálja elhelyezi el a kártyát. Természetesen ilyen meglehetősen ritkán fordul elő. Az MKB Bank kiemelte, hogy ezekben az esetekben az ügyfelet csak a bejelentési kötelezettség teljesítése terheli, semmiféle anyagi vagy egyéb hátrány, következmény nem éri őt.

 

Mi a teendő ilyenkor?

 

A legkézenfekvőbb megoldás, hogy magán az automatán feltüntetett bejelentő, segítségkérő számot tárcsázzuk, amit az ATM üzemeltetője fog felvenni, akinél panaszt tudunk tenni. Ha az ATM fiókban található, és még nyitva találjuk azt, mindenképp érdemes befáradni, és ott bejelenteni az esetet. A CIB Bank esetében, ha a CIB fiók területén található ATM CIB-es kártyát nyelt el, és nem biztonsági okokból (pl. lopás, tiltás) történt a bevonás, a megfelelő azonosítás után visszakaphatjuk kártyánkat.

Ha nyitvatartási időn kívül adódik gond a, kibocsátó bank telefonos ügyfélszolgálatán általában éjjel-nappal bejelenthetjük az esetet. Fontos, hogy mindig a saját bankunkkal vegyük fel a kapcsolatot, vagyis azzal a bankkal, amelyik kibocsátotta számunkra az elnyelt bankkártyát, mivel az ő hatáskörébe tartozik annak eldöntése, hogy a bevont bankkártya visszaadható-e, vagy sem.

Több bank is azt a tanácsot adta, hogy tiltsuk le az elnyelt bankkártyát, mivel ilyenkor mindenképp idegen kézbe kerül a kártyánk, vagyis ha ekkor visszaélnek vele, az a mi felelősségünk. Az Allianz Bank hozzátette, hogy Magyarországon megszaporodtak az ATM manipulációk, mellyel a bankkártyán lévő mágnescsík adatait, vagy az ATM leragasztásával az egész bankkártyát kísérlik meg illetéktelenek megszerezni, ezért is mérlegelendő a kártyaletiltás, az esetleges visszaéléseket elkerülendő.

Az OTP Banknál az általa kibocsátott dombornyomott kártyákat a biztonság kedvéért minden esetben letiltja a bank, ugyanakkor a csak online környezetben, csak PIN kóddal használható kártyákat nem feltétlenül, ott az ügyfél döntheti el, hogy mi legyen a kártyával.

Egyes bankok ugyanakkor - mint például a KDB Bank - a tiltás díjának felszámításakor mérlegelik a kártya elnyelésének körülményeit. A CIB és az FHB Bank is hasonlóan jár el: amennyiben ugyanis a kártyát az ATM technikai hiba folytán nyelte el, úgy a kártya tiltásával, valamint pótlásával járó költséget a kártyabirtokos bejelentése alapján a CIB utólag jóváírja az ügyfél bankszámláján.

A Budapest, illetve a Sopron Bank arról tájékoztatott minket, hogy nem szükséges letiltani a kártyát, mivel az elnyelt kártyák kezelésére szigorú szabályozások vonatkoznak, bizonyos esetekben a kibocsátó már a bevonáskor automatikusan letiltja a kártyát.

 

Vissza kapjuk-e a kártyát?

Annak eldöntése, hogy a bevont bankkártya visszaadható-e vagy sem, minden esetben az ATM által elnyelt bankkártyát kibocsátó bank hatáskörébe tartozik. A lejárt, vagy letiltott bankkártyák legtöbbször nem adhatók vissza, persze ha vissza kapnánk is, használni nem tudnánk őket.

Egyes bankoknál - MKB Bank - a saját kibocsátású, és saját ATM-nél elnyelt kártyát visszaadják a birtokosának, amennyiben a bevonást azonnal bejelenti a banknál, és persze ha nincs indoka a bankkártya "érvénytelenítésének," a használat blokkolásának. Az OTP Banknál a nem dombornyomott kártyát - ha azt az ügyfél nem tiltatta le - visszajuttatják a fióknak, ahol az ügyfél átveheti, a dombornyomott kártya azonban minden esetben már a help desk által letiltásra kerül.

A Sopron Bank esetében az időtúllépés miatt az ATM által behúzott, a bank és a Volksbank csoport által kibocsátott kártyák esetében a kártyabirtokos 30 naptári napon belül még felveheti a kártyát az ATM-et felügyelő bankfiókban, míg idegen bank által kiadott, és hasonló okból bevont kártyák esetén 48 órája van az ügyfélnek az adott bankfiókban jelentkezni.

Saját ATM-nél idegen bankkártya elnyelése esetén az elfogadó bank felveheti a kapcsolatot a kibocsátó bankkal, majd ha az utóbbi írásban engedélyezi a bankkártya visszaadását, a kártyabirtokos beazonosítását követően visszakaphatja az ügyfél - ezt történik például az MKB Banknál. Azonban a legtöbb pénzintézet - így a KDB, K&H, Allianz, OTP, Raiffeisen Bank - nem tesz mást, mint a kártya érvénytelenítése (kilyukasztása) után egyszerűen visszaküldi azt a kibocsátó banknak, amit ekkor értelemszerűen az ügyfél már nem kap meg.

Sok esetben az ATM üzemeltetését megbízott partner végzi, aki az elnyelt kártyát csak érvénytelenítve szállíthatja, valamint technikai biztonsági beállítás is lehet a banki rendszerben, hogy az egyszer letiltott kártya státusza ne lehessen újra aktívvá tehető.

A Budapest Banknál tájékoztatásul azt közölték, hogy kártya visszaszolgáltatása a bevonás okától, illetve egyéb körülményektől függ. Amennyiben a kártyabirtokos hitelt érdemlően igazolja személyazonosságát, valamint azt, hogy valóban jogosult a bevont bankkártya használatára, és a kártya kibocsátója jóváhagyja a visszaadást, az ügyfél megkaphatja kártyáját.

Mennyiből lesz új kártyánk?

A bankok gyakorlata eltért a tekintetben, hogy kártyaelnyelés után pótkártyát, vagy új kártyát bocsátanak az ügyfél rendelkezésére. Pótkártyát általában elveszett, ellopott, illetve technikailag alkalmatlan bankkártya helyett bocsát ki a bank, a pótolt bankkártya lejártai idejével megegyező időre.

A kártya pótlásának átfutási ideje általában megegyezik az új kártya gyártásának idejével, tekintettel arra, hogy ebben az esetben a bankok új kártyaszámot és PIN kódot generálnak.

A KDB Banknál és a Sopron Banknál a kártya pótlásának díja megegyezik az új kártya kibocsátási díjával, ami kártyatípustól függően eltérő lehet.

 

Az OTP Bank által kibocsátott kártyák esetén, ha a bevonás oka géphiba, akkor a kártyapótlás költségét az OTP Bank átvállalja az ügyféltől, egyébként valamennyivel alacsonyabb díjért juthatunk pótkártyához, mintha újat igényelnénk.

 

A Budapest Bank lakossági ügyfelei részére az automata által bevont betéti kártyákat 500 forintért gyártja újra.

 

Az FHB Banknál díjmentesen pótolják az elnyelt kártyát.

 

A Sopron Bank tanácsát megfogadva, amennyiben lehetőségünk van rá, igyekezzünk a bankfiókokban lévő ATM-eket igénybe venni, hiszen így van a legnagyobb esélyünk arra, hogy a kártya elnyelése estén a legrövidebb határidőn belül illetve az újragyártás költségeinek elkerülésével visszakapjuk a bankkártyánkat.

 

Utóbbi költségekről pedig érdemes számlavezető bankunk kondíciós listájában utánanézni.

 

(forrás: penzcentrum.hu)

Címkék: atm automata bankkártya biztonsági ok elnyel elveszítés kártyabevonás kártyaletiltás le van tiltva letiltás meghibásodott megrongálódott panasz plasztik tranzakciós díj visszaélés érvénytelen

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Vagyok Aki üzente 13 éve

:)) Már 3 ízben jártam így.Először,fogalmam sem volt,mit tegyek...másodszorra már rutinis voltam :)) Nem került 1 fillérembe sem az új kártya 1ik alkalommal sem.

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu