Szeretettel köszöntelek a Panaszkönyv közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Panaszkönyv vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Panaszkönyv közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Panaszkönyv vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Panaszkönyv közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Panaszkönyv vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Panaszkönyv közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Panaszkönyv vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Bár nem túl gyakori jelenség, mégis bárkivel előfordulhat, hogy az ATM-be helyezett kártyáját nem kapja vissza, vagyis az automata elnyeli azt. Ez természetesen nem történhet véletlenül, megvan az oka, miért nem kapjuk vissza a plasztikot. Utánajártunk, milyen esetekben fordulhat ez elő, s ilyenkor mi a teendőnk.
A bankkártya elveszítése az
egyik legbosszantóbb dolog, ami történhet: egyrészt a letiltása pénzbe
kerül - ráadásul dombornyomott kártya esetén több ezer forintba is - ,
csakúgy, mint az új kártya igénylése, ami ráadásul nem is készül el
egy-két nap alatt. Bankkártya nélkül az ATM-eket sem tudjuk használni,
vagyis ha készpénzre van szükségünk, bankfiókban tudunk csak hozzájutni,
nyitvatartási időben, ráadásul jóval magasabb tranzakciós díjért,
mintha automatából vennénk fel pénzt.
Talán kevesen tudják, hogy
az ATM-ek is elnyelhetik a bankkártyát, ami nagyjából annak felel meg,
mintha elveszítettük volna: ilyenkor is le kell ugyanis tiltani, és újat
kell igényelni a legtöbb esetben.
Szerencsére attól azért nem
kell tartanunk, hogy az automaták kényük, kedvük szerint elnyelik
bankkártyánkat. Megkérdeztük a bankokat, hogy milyen esetben fordulhat
ez elő. Kártyabevonásra leggyakrabban valamilyen biztonsági okból
kerül sor, mellyel az ügyfeleket próbálják védeni a bankok.
Pórul
járhatunk, ha több próbálkozásra is rossz PIN-kódot adunk meg.
Hogy hányszor téveszthetjük el büntetlenül PIN-kódunkat bankonként
eltérő, legtöbb esetben háromszori tévesztés a megengedett (például a CIB,
FHB, MKB, OTP és UniCredit Bank saját kibocsátású kártyái esetén,
függetlenül tehát attól, hogy melyik ATM-nél történik a PIN-tévesztés).
Akadnak természetesen olyan pénzintézetek is, melyek másképp védik ilyen
esetben az ügyfeleiket, az Allianz Bank, Budapest Bank, KDB Bank,
K&H Bank, a Raiffeisen Bank és Sopron Bank például többszöri
PIN-tévesztés után aznapra nem engedélyez több tranzakciót a kártyával.
Abban
az esetben is elnyelheti a kártyát az ATM, ha az le van tiltva,
érvénytelen, vagy visszaélés gyanúja miatt felfüggesztésre került,
de a meghibásodott, megrongálódott kártyát is bevonhatja az automata.
Ezekben az esetekben a esetben authorizációs kérésre a kibocsátóbank
úgynevezett "pick up" kódot küld, ami azt jelenti, hogy az ATM-nek be
kell vonnia a kártyát.
A feledékeny ügyfelek is pórul
járhatnak - figyelmeztetett a Budapest, a KDB, az UniCredit, az OTP, a
Raiffeisen valamint a Sopron Bank - ugyanis biztonsági okokból akkor is
elnyelheti kártyánkat az ATM, ha a tranzakció végén nem vesszük el a
nyílásból. Erre általában 30 másodpercet ad az automata, amire hang-,
illetve fényjelzéssel is felhívja figyelmünket.
Akkor is
kénytelenek vagyunk megválni kártyánktól, ha az ATM-ben technikai
meghibásodás történik: például ha az ATM karbantartás alatt van, a
tranzakció alatt hirtelen vonalszakadás lép fel (áramszünet, vagy az ATM
meghibásodása miatt), vagy ha a kártyabirtokos nem a megfelelő
nyílásba, vagy nem a nyíllal megfelelő irányban próbálja elhelyezi el a
kártyát. Természetesen ilyen meglehetősen ritkán fordul elő. Az MKB Bank
kiemelte, hogy ezekben az esetekben az ügyfelet csak a bejelentési
kötelezettség teljesítése terheli, semmiféle anyagi vagy egyéb hátrány,
következmény nem éri őt.
A legkézenfekvőbb megoldás, hogy
magán az automatán feltüntetett bejelentő, segítségkérő számot
tárcsázzuk, amit az ATM üzemeltetője fog felvenni, akinél panaszt
tudunk tenni. Ha az ATM fiókban található, és még nyitva találjuk azt,
mindenképp érdemes befáradni, és ott bejelenteni az esetet. A CIB Bank
esetében, ha a CIB fiók területén található ATM CIB-es kártyát nyelt
el, és nem biztonsági okokból (pl. lopás, tiltás) történt a bevonás, a
megfelelő azonosítás után visszakaphatjuk kártyánkat.
Ha
nyitvatartási időn kívül adódik gond a, kibocsátó bank telefonos
ügyfélszolgálatán általában éjjel-nappal bejelenthetjük az esetet.
Fontos, hogy mindig a saját bankunkkal vegyük fel a kapcsolatot, vagyis
azzal a bankkal, amelyik kibocsátotta számunkra az elnyelt bankkártyát,
mivel az ő hatáskörébe tartozik annak eldöntése, hogy a bevont
bankkártya visszaadható-e, vagy sem.
Több bank is azt a tanácsot
adta, hogy tiltsuk le az elnyelt bankkártyát, mivel
ilyenkor mindenképp
idegen kézbe kerül a kártyánk, vagyis ha ekkor visszaélnek vele, az a
mi felelősségünk. Az Allianz Bank hozzátette, hogy Magyarországon
megszaporodtak az ATM manipulációk, mellyel a bankkártyán lévő
mágnescsík adatait, vagy az ATM leragasztásával az egész bankkártyát
kísérlik meg illetéktelenek megszerezni, ezért is mérlegelendő a
kártyaletiltás, az esetleges visszaéléseket elkerülendő.
Az
OTP Banknál az általa kibocsátott dombornyomott kártyákat a biztonság
kedvéért minden esetben letiltja a bank, ugyanakkor a csak online
környezetben, csak PIN kóddal használható kártyákat nem feltétlenül,
ott az ügyfél döntheti el, hogy mi legyen a kártyával.
Egyes
bankok ugyanakkor - mint például a KDB Bank - a tiltás díjának
felszámításakor mérlegelik a kártya elnyelésének körülményeit. A CIB és
az FHB Bank is hasonlóan jár el: amennyiben ugyanis a kártyát az ATM
technikai hiba folytán nyelte el, úgy a kártya tiltásával, valamint
pótlásával járó költséget a kártyabirtokos bejelentése alapján a CIB
utólag jóváírja az ügyfél bankszámláján.
A Budapest, illetve a
Sopron Bank arról tájékoztatott minket, hogy nem szükséges letiltani a
kártyát, mivel az elnyelt kártyák kezelésére szigorú szabályozások
vonatkoznak, bizonyos esetekben a kibocsátó már a bevonáskor
automatikusan letiltja a kártyát.
Annak
eldöntése, hogy a bevont bankkártya visszaadható-e vagy sem, minden
esetben az ATM által elnyelt bankkártyát kibocsátó bank hatáskörébe
tartozik. A lejárt, vagy letiltott bankkártyák legtöbbször nem adhatók
vissza, persze ha vissza kapnánk is, használni nem tudnánk őket.
Egyes
bankoknál - MKB Bank - a saját kibocsátású, és saját ATM-nél elnyelt
kártyát visszaadják a birtokosának, amennyiben a bevonást azonnal
bejelenti a banknál, és persze ha nincs indoka a bankkártya
"érvénytelenítésének," a használat blokkolásának. Az OTP Banknál a nem
dombornyomott kártyát - ha azt az ügyfél nem tiltatta le -
visszajuttatják a fióknak, ahol az ügyfél átveheti, a dombornyomott
kártya azonban minden esetben már a help desk által letiltásra kerül.
A
Sopron Bank esetében az időtúllépés miatt az ATM által behúzott, a bank
és a Volksbank csoport által kibocsátott kártyák esetében a
kártyabirtokos 30 naptári napon belül még felveheti a kártyát az ATM-et
felügyelő bankfiókban, míg idegen bank által kiadott, és hasonló okból
bevont kártyák esetén 48 órája van az ügyfélnek az adott bankfiókban
jelentkezni.
Saját ATM-nél idegen bankkártya elnyelése esetén
az elfogadó bank felveheti a kapcsolatot a kibocsátó bankkal, majd ha
az utóbbi írásban engedélyezi a bankkártya visszaadását, a
kártyabirtokos beazonosítását követően visszakaphatja az ügyfél - ezt
történik például az MKB Banknál. Azonban a legtöbb pénzintézet - így a
KDB, K&H, Allianz, OTP, Raiffeisen Bank - nem tesz mást, mint a
kártya érvénytelenítése (kilyukasztása) után egyszerűen visszaküldi azt
a kibocsátó banknak, amit ekkor értelemszerűen az ügyfél már nem kap
meg.
Sok esetben az ATM üzemeltetését megbízott partner végzi,
aki az elnyelt kártyát csak érvénytelenítve szállíthatja, valamint
technikai biztonsági beállítás is lehet a banki rendszerben, hogy az
egyszer letiltott kártya státusza ne lehessen újra aktívvá tehető.
A
Budapest Banknál tájékoztatásul azt közölték, hogy kártya
visszaszolgáltatása a bevonás okától, illetve egyéb körülményektől
függ. Amennyiben a kártyabirtokos hitelt érdemlően igazolja
személyazonosságát, valamint azt, hogy valóban jogosult a bevont
bankkártya használatára, és a kártya kibocsátója jóváhagyja a
visszaadást, az ügyfél megkaphatja kártyáját.
Mennyiből lesz új kártyánk?
A
bankok gyakorlata eltért a tekintetben, hogy kártyaelnyelés után
pótkártyát, vagy új kártyát bocsátanak az ügyfél rendelkezésére.
Pótkártyát általában elveszett, ellopott, illetve technikailag
alkalmatlan bankkártya helyett bocsát ki a bank, a pótolt bankkártya
lejártai idejével megegyező időre.
A kártya pótlásának
átfutási ideje általában megegyezik az új kártya gyártásának idejével,
tekintettel arra, hogy ebben az esetben a bankok új kártyaszámot és PIN
kódot generálnak.
A KDB Banknál és a Sopron Banknál a kártya
pótlásának díja megegyezik az új kártya kibocsátási díjával, ami
kártyatípustól függően eltérő lehet.
Az OTP Bank által kibocsátott kártyák esetén, ha a bevonás oka géphiba, akkor a kártyapótlás költségét az OTP Bank átvállalja az ügyféltől, egyébként valamennyivel alacsonyabb díjért juthatunk pótkártyához, mintha újat igényelnénk.
A Budapest Bank lakossági ügyfelei részére az automata által bevont betéti kártyákat 500 forintért gyártja újra.
Az FHB Banknál díjmentesen pótolják az elnyelt kártyát.
A Sopron Bank tanácsát megfogadva, amennyiben lehetőségünk van rá, igyekezzünk a bankfiókokban lévő ATM-eket igénybe venni, hiszen így van a legnagyobb esélyünk arra, hogy a kártya elnyelése estén a legrövidebb határidőn belül illetve az újragyártás költségeinek elkerülésével visszakapjuk a bankkártyánkat.
Utóbbi költségekről pedig érdemes számlavezető bankunk kondíciós listájában utánanézni.
(forrás: penzcentrum.hu)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó bejegyzések:
Túlszámlázott villany, hibás mobiltelefon: te tudod, kihez kell fordulni?
A CT baromi drága
Jó, ha tudjuk - ünnepek előtt és után
Áruhamisítás magyar módra - zsugorodó papírzsebkendők